Wednesday, June 17, 2009

Angkuh

Apa definisi "angkuh" bagi anda?

Bagi saya, saya katakan seseorang itu "angkuh" sekiranya, dia rasa (melalui pemerhatian-tak-bertauliahnya saja) orang lain salah dan dia merasakan dia patut membetulkan orang 'lain' tersebut supaya kembali ke landasan yang betul.

Mungkin definisi saya itu tidak tepat. Tapi memang wujud bukan orang sebegini? Orang yang (suka) memerhatikan orang lain dan terus meletakkan judgment terhadap orang yang diperhati berdasarkan pemerhatian yang tidak begitu mendalam dan dalam masa yang sama, merasakan dirinya adalah BETUL.

But, come on lah kalau kita nak kata seseorang itu salah, bagilah facts and figures. Ini kalau setakat rasa orang lain salah dengan alasan 'tok nenek aku dulu tak buat cam ni pun' or 'mak pak aku dulu tak ajar cam ni pun' or better 'cikgu aku dulu ajar lain', payah la nak cakap lagi, kan? (Saya pun mengata orang jugak ni sebenarnya).

In the first place, what is observation?

Menurut kamus Merriam-Webster, observation membawa maksud

1 a: an act or instance of observing a custom, rule, or law b: observance
2 a: an act of recognizing and noting a fact or occurrence often involving measurement with instruments b: a record or description so obtained
3: a judgment on or inference from what one has observed ; broadly : remark, statement
4obsolete : attentive care : heed
5: the condition of one that is observed


Maksud observing pula

1: to conform one's action or practice to (as a law, rite, or condition) : comply with
2: to inspect or take note of as an augury, omen, or presage
3: to celebrate or solemnize (as a ceremony or festival) in a customary or accepted way
4 a: to watch carefully especially with attention to details or behavior for the purpose of arriving at a judgment b: to make a scientific observation on or of
5: to come to realize or know especially through consideration of noted facts
6: to utter as a remark


*Sigh*

Rupa-rupanya, definisi (or rather description) yang lebih tepat untuk orang yang saya katakan "angkuh" awal-awal tadi ialah arrogant-ignorant judgmental (my definition). Behavior orang sebegini sebenarnya amat sickening bagi saya.

Tapi takpelah,... memang manusia ini dicipta oleh-Nya dalam pelbagai rupa, bentuk dan perlakuan. But, GO GET A LIFE!

Later!



p/s: Silalah jangan tanya "Kenapa?", "What's up?", "Apa kes?" dan yang seangkatan dengannya. Or else, you too need to go get a life. ;)