Tuesday, July 28, 2009

Resepi "Tada!" Saya

Sejak CMM pulang ke tanah tumpah darahnya dan sejak ibu bapa sudah tidak tinggal sebumbung dengan saya, sayalah yang memikul tanggungjawab untuk memasak.

Adehh... big deal, isn't it? Haha.. It IS to me!

Well, sebagai seorang Domestic Goddess wannabe, saya rasakan saya harus menyediakan makan malam untuk ahli keluarga saya. Sebenarnya, setelah penat menempuh jam setiap hari, saya rasakan tidak ada kuderat lagi mahu keluar makan malam - sebab itu saya masak dan makan dirumah.

Tapi saya hanya mampu menyediakan masakan ringkas dan yang paling penting edible. Oleh itu, target utama saya sekarang ini (sekiranya pergi membuat grocery shopping) ialah perencah alley. Saya akan membuang menghabiskan masa yang agak lama di situ untuk memilih (sambil berfikir) perencah apa yang saya patut ada.

Untuk perncah Tomyam, buat masa ni saya belum lagi mengkaji kandungan dalam perencah-perencah yang dibungkus didalam botol. Saya sudah membandingkan kiub Tomyam Maggi dengan kiub Tomyam Knorr. Saya lebih suka aroma dan rasa kiub Tomyam Maggi.

Saya suka perencah Maggi kerana kebanyakannya tidak mengadungi MSG. Ya, itu kriteria pertama yang saya lihat. Saya akan (sehabis boleh) tidak mahu menggunakan perencah yang mengandungi MSG.

Okay, I think I've diverted from my post title. What I mean by "Tada!" is, it is an 'adjective' for the food that is prepared in super easy way. Say, I am preparing beef soup for dinner. My main ingredients will be shallots, garlic, ginger and perencah sup siam Adabi. And of course beef and some veggies, lah.

And the result : Beef Soup "Tada!"

Mind you, this perencah Adabi contains MSG. I can taste it. So, tak boleh lah menjadi lauk ruji rumah ini.

Another "Tada!" thing are drinks. I had tried mixing Nescafe 3-in-1 with Milo 3-in-1 to make a Mocha drink. And the result : Mocha "Tada!" or 'Mocha Si Pemalas Yang Gemok' bak kata CPM. ;)



And I also consider the 'wraps' as "Tada!" food. ;)

Thanks for those of you who have shared your simple recipe in the internet!