Wednesday, June 3, 2009

Hari Ini Dan Semalam

Hari ini, saya tersedar untuk menghayati maksud Al-Fatihah semasa menunaikan solat Asar. Entah kenapa, diri ini terasa amat kecil. Teramat kecil. Thanks to Lollipop. Your entry really has knocked me on my head. So here I copy and paste the terjemahan of Al-Fatihah from her entry:

Terjemahan Al-Fatihah:

1:1. Dengan nama Allah, Yang Pemurah, Yang Pengasih.

1:2. Segala puji bagi Allah, Pemelihara semua alam.

1:3. Yang Pemurah, Yang Pengasih.

1:4. Merajai Hari Agama (Pengadilan).

1:5. Engkau sahaja kami sembah, dan kepada Engkau sahaja kami memohon pertolongan.

1:6. Tunjukkanlah kami jalan lurus,

1:7. Jalan orang-orang yang Engkau merahmati, bukan orang-orang yang ke atas mereka dimurkai, dan bukan juga orang-orang yang sesat.


-----------------------------

Semalam, I read an entry from Hanis Zalikha's blog. Sedihnya cerita Tentang Adam.

Kadang-kadang saya terlupa (malah tidak bersyukur) yang lahirnya saya di dunia ini (malah sehingga sekarang) saya mempunyai ibu bapa yang sangat baik.

Saya quote Hanis di sini

"They (his, yours or mine) may not be the best parents in the world, but to lose them both forever, that's indescribable. Hargailah orang disekelilingmu dan keluarkan hanya perkataan yang baik-baik". - Hanis Zalikha

Ya, memang kadang-kadang kita terlupa (terutama saya) untuk menghargai apa yang berada di depan mata sendiri (mungkin sehingga nikmat tersebut ditarik balik oleh-Nya).




p/s : Entah kenapa, saya memang mood ala-ala melancholy hari ini. Nampak sangat PMS.