Wednesday, January 2, 2008

New Year, New Year

First of all, we didn't make it to Kuala Selangor to celebrate the New Year our unique way. The reason being - Hubby's car needed to be sent to the workshop.

Being plain dumb, I asked him "Workshop bukak ke 1hb?".

And he replied "Tak, the car is almost due for routine maintenance, kalau nak drive 100km nanti dah lebih mileage. Kita pergi weekend ni la?"

which I think he meant "Duhh, don't you get it? Am too lazy to drive to Kuala Selangor!!".

Secondly, I'd like to quote this:

anamiraa said...
za,
ni aje yang aku boleh advise (kalau berkenaan la yea. kalau tak berkenaan kau abaikan ok!)

pada aku sebenarnya untuk fokus terhadap sesuatu tu, kita kena ada dua benda:-
1) the right reason why we want to do it
2) the ultimate goal in doing it.

so katalah goal kau bila balik malaysia nak bukak satu bakeri. dan untuk bukak bakeri kau kena ada skill yang secukupnya in term of operation and management.

in term of operation, maknanya skills of baking. sekarang ni mungkin waktu yang cukup sesuai untuk kau mengasah skills. kalau aku akan buat goals. harian/mingguan/bulanan. by bulan ni kena pandai buat cheesecake, bulan depan pastry/pie, etc. make sure stick to your plan no matter what. kat sini disiplin kena kuat. this is when the 'reason why' can play a major role. why you want to have a bakery in the first place? kalau strong enough the will, maka secara tak langsung kau akan ter'pressure' untuk stick to the plan.

hanya dengan constant pressure baru kita boleh move forward. kalau tak ada apa2 sebab yang kuat untuk menolak kita ke depan maka kita tak akan kedapan. sebab tu very important to have goals. remember goals are dreams with deadline. kita bukan nak angan kosong. tapi kita nak capai sesuatu dalam hidup ni. jadi setiap apa yang kita nak capai tu pastikan kita ada deadline. kalau tidak we tend to wonder through life without ever achieving anything.

ok, aku harap relevant dalam menaikkan semangat hang!

January 2, 2008 4:50 PM

I still remember and stick to my 2008's resolutions. And one of the action plans is almost achieved. Alhamdulillah.